Kontakt |
|
Měna / EUR | Košík 0

Světoví bubeníci - Louie Bellson

 

Je živoucí legendou, stále otevřenou pokladnicí bubenického umění a skutečný gentleman. Ti, kdo s ním přišli do styku, jej označují díky jeho lidskosti za téměř svatého.  Narodil se v Rock Fall ve státě Illinois v roce 1924. Bicí studoval u Bert Winanse a Roy Knappa. Jako nadaný teenager se potom zúčastnil celonárodní bubenické soutěže pod záštitou firmy Slingerland a jména Gene Krupy a vyhrál ji. Tím na sebe upozornil a začal hrát v profesionálních kapelách. Tou první byla Ted Fio Rito Band. Brzy poté následovala důležitá nabídka od Benny Goodmana, k němuž také Bellson coby náhrada za Gene Krupu nastoupil. Bylo mu sedmnáct let.  Při vzpomínkách na své první velké angažmá zdůrazňuje, že Goodman ho naučil jak opravdu pracovat v rytmické sekci, být si neustále vědom kapely a svou hrou ji podporovat.  Když dojde k sólu, zazářit, ale do té doby doprovázet. Goodman mu také řekl, že nejdůležitější věcí je, aby donutil kapelu swingovat, sóla že jsou podružná. Jakmile i ten nejlepší sólista nedonutí kapelu šlapat, je nepoužitelný.  Poučen těmito radami a vyzbrojen cennými zkušenostmi nastoupil potom Louie do kapely Tommy Dorseye.  Tam působil v letech 1947 až 1950 již jako hráč, o kterém se vědělo. Dalším kapelníkem byl potom na krátko Harry James a následovalo pravděpodobně Bellsonovo nejdůležitější angažmá, big band Duke Ellingtona. Ten měl v té době teprve krátce nového hráče, mladého a velmi talentovaného Charlie Smithe, jež právě nahradil odešlou hvězdu Sonny Greera. Ellington ale chtěl zrovna tou dobou do kapely dva dechové hráče od Harry Jamese a ti si dali podmínku, že angažmá přijmou jedině s Louie Bellsonem za zády. Následovala tedy „politická“ dohoda a všichni tři skutečně k Ellingtonovi nastoupili. Celá událost se dostala na titulní stránky hudebních časopisů po celém světě a do dějin jazzu vešla coby „Velká loupež u Harryho Jamese“. Samotný Ellington ji suše a vcelku správně označil za business. Práci s Ellingtonem považuje Bellson za nejhlubší a nejpřínosnější zkušenost své kariéry a kapelníka přímo zbožňoval. Říkal o něm, že byl jako jeho druhý otec. Ellington měl vždycky výborné bubeníky, ale v Bellsonovi našel přesně to, co hledal. Virtuózního hráče, který změnil věci k ještě lepšímu. Zkombinoval své technické schopnosti, přirozený jazzový instinkt, entuziasmus, talent a přizpůsobivost a úspěšně a na vysoké úrovni se vypořádal s nejobtížnějšími situacemi, jaké špičkový big band obnáší. A nejen to, svojí neobyčejnou a přirozenou schopností ihned se spřátelit s lidmi, trpělivostí, laskavostí a porozuměním si okamžitě všechny kolem sebe získal. Od jinak k nováčkům zdrženlivých členů kapely se mu dostalo vřelého přijetí a dodání odvahy. Tu jistě zpočátku v kapele svých snů potřeboval… Kapela měla náhle velice pevně swingující „spodek“, konzistentně a energicky šlapala, poháněna často dvěma velkými bubny, jež s sebou Louie přinesl. Používat dva velké bubny ho napadlo již na střední škole, někdy v roce 1938, ale skutečně veřejně na ně hrát začal až v roce 1946, kdy se navrátil do kapely Fio Rita.  Již jako mladíček byl zběhlý ve stepu a měl vypěstovanou určitou nezávislost včetně libovolného používání obou rukou. Takže často přemýšlel, jaké by to bylo, kdyby vedle hi hatky zaměstnával navíc ještě další velký buben. V hodině kreslení si takovou soupravu načrtnul a učitel se prý podivoval, cože to je. Tehdy Louie ještě netušil, že věc dotáhne do konce. Později se svým nápadem obcházel výrobce bicích nástrojů a ti si vesměs mysleli, že je blázen. Nevyhodili ho, ale říkali mu shovívavě, že „všichni ti hoši“ používají úspěšně jenom jeden velký buben. Zkrátka se mu všude víceméně vysmáli, ale pochopení nalezl v roce 1947 u firmy Gretsch a tam mu vyrobili soupravu podle jeho představ, s velmi hlubokým koktejlovým kotlem na nohou, trůnícím mezi dvěma velkými bubny. Jeho úloha byla především držet další dva tom tomy po obou jeho stranách. (Tato souprava byla k vidění v desátém díle seriálu Bicí nástroje…tehdy…) Velké bubny, přestože pouze dvacetipalcové, byly i tak příliš daleko od sebe a nepřirozeně roztažené Bellsonovy nohy se tak mnohem dříve unavily, takže Louie počet tom tomů zredukoval  na pouhé dva. Na každý velký buben umístil jeden.  A takto hrál velmi dlouho, dokud neubral další tom tom, jak hraje (vedle postranních bubnů pro zvláštní efekty) dodnes. Ve hře na dva velké bubny se Bellsonovi přičítá prvenství, ale když s nimi poprvé přišel veřejně, objevil se téměř současně další hráč se dvěma kopáky, Ray McKinley. Bellson soudí, že ten nápad měli nejspíš oba současně. S oběma velkými bubny, s několika dalšími bubny a pečlivě vybranými činely (Louie vždy preferoval více ride činelů pro odlišně znějící doprovody)  přinesl nováček do kapely i nový zvuk. A v neposlední řadě také znatelně dynamickou hru a showmanství. Vše, co hrál, bylo přesné, dobře artikulované a zahrané s výbušným zápalem. Nejdůležitější bylo, že Louie nikdy nezašel za hranici toho, co hudba a její provedení vyžadovalo. Neměl od Ellingtona žádné party, podobně jako Sonny Greer. To poskytovalo bubeníkovi neobvyklou svobodu, ale na druhé straně i zodpovědnost. Ellingtonovou myšlenkou bylo vnést bubeníkovu osobnost do projevu kapely a tak nechal jeho party čistě na něm.



V Ellingtonově big bandu přispěl Bellson i skladatelsky a aranžérsky. I za to cítí k Ellingtonovi vděčnost, že mu pomohl spolu s Billy Strainhornem tuto schopnost rozvinout. Jeho nejznámější a ve své době dost populární kousky jsou The Hawk Talks, Ting-A-Ling a potom dodnes Louiem s oblibou předváděné bubenické „glancnumero“ Skin Deep s dlouhým sólem. (Většina z nás určitě viděla před pár lety na ČT uváděný pořad Super Drumming, kde v již důchodcovském věku Bellson právě ve Skin Deep či v duetu se Simonem Phillipsem předváděl, jaký je stále ještě bubeník.) Z dostupného materiálu, který Bellson  s Ellingtonem natočil, se doporučují jako rozhodně stojící za poslech studiová alba Ellington Uptown a The World Of Duke Ellington, Volume II. Existuje také několik živých alb, většinou jde o živé nahrávky koncertů určené původně pro rozhlas. Přestože Bellson označuje své působení u Ellingtona za stěžejní, trvalo pouze necelé dva roky. Poté Louie odešel dělat kapelníka a uměleckého šéfa své ženě, zpěvačce Pearl Bailey. K Ellingtonovi se ale občas vracel při speciálních příležitostech a turné a jejich spolupráce i přátelství trvalo, stejně tak jako s dalším velkým kapelníkem, jímž byl Count Basie. Dalšími Bellsonovými projekty byly i menší kapely a poté vlastní big band, se kterým se jako kapelník snažil udržet naživu tradici velkokapelového jazzu. Mezitím také, podobně jako další významní bubeníci, cestoval s projektem Jazz At The Philharmonic, kde spolupracoval například s Oscarem Petersonem, nebo Ellou Fitzgerald. I později se tu a tam uplatňoval jako skladatel a jeho činnost pochopitelně dodnes zahrnuje také nejrůznější bubenické semináře a podobné projekty, ve kterých má poslední desetiletí již jaksi samozřejmé čestné místo. Ať se jedná o již tradiční koncerty pocty Buddy Richovi, Bellsonově dlouholetému příteli, nebo o nejrůznější přehlídky a bubenické festivaly, Louie Bellson je vždy skvěle přijímán a po zásluze nadšeně oceňován. 



Bubenických vzorů měl v mládí mnoho, poslouchal prý každého a všechno, ale jako nejdůležitější zdroj inspirace uvádí vedle Chicka Webba, Zutty Singletona a Baby Doddse především Jo Jonese, který si vzal od každého něco a přetavil to ve svůj hutně swingující styl. Dalším obdivovaným hráčem byl pro Louie Sidney „Big Sid“ Catlett, obrovský Armstrongův bubeník, známý ale svým hladce jemným stylem. Konkrétní inspirací byl pro Bellsona způsob, jakým dokázal Cattlet doprovázet na „čínu“ a jak konkrétně a muzikálně to vyznělo. V této souvislosti také Louie rád vzpomíná na Dizzy Gillespieho, který s sebou všude vozil velkou čínu se šesti nýty a půjčoval ji bubeníkům, se kterými zrovna hrál, se slovy: „nechci ti říkat, co máš hrát, ale hraj mi to na tohle“.  Velmi rád vzpomíná Louie na svého přítele i rivala Buddy Riche. S ním si prý často při společném setkání někam zalezli a předváděli si tam na čemkoli, kdo má hladší a rychlejší jednotlivé, nebo dvojité údery. Zdá se, že tuto činnost praktikoval Buddy Rich s více bubeníky…

Když přišel Bellson k Benny Goodmanovi, byl již propagátorem bubnů firmy Slingerland, kterýžto kontrakt si vysloužil zmíněným vítězstvím v soutěži Gene Krupy. Goodman měl ale smlouvu s firmou Gretsch a Bellson, ještě zelenáč, si proti tomu netroufnul nic namítat. Stal se tedy automaticky hráčem firmy Gretsch a byl jím potom až téměř do konce padesátých let. V šedesátých letech hrál na značku Rogers, ještě později na Pearl a poté natrvalo až dodnes zakotvil pod křídly firmy Remo, s jejímž majitelem, rovněž bubeníkem Remo Bellim, jsou letitými přáteli. Činely používal vždy Zildjian a téměř vždy má v soupravě zmíněnou „Gillespiho“ čínu s nýty.

Jo Jones a Sid Catlett prý občas Bellsonovi v jeho začátcích něco ukázali a potom mu řekli: „teď to předej dál…“. No a on už to několik dekád úspěšně dělá a při jeho elánu jistě ještě dlouho dělat bude. Když budete chtít někdy se vším praštit, pusťte si s ním nějaké video, nejlépe tak z posledních deseti let. Mělo by to zabrat…



                             

Nejčastější Bellsonova konfigurace. Vedle této základní sady ještě často používal a stále používá nejrůznější přídavné bubny, hlavně pro zvukové efekty. Ať už jsou to koncertní tom tomy pouze s vrchní blánou, roto tomy, nebo tympány. Tato souprava je z Ellingtonova období, z počátku padesátých let:

Bubny Gretsch Broadkaster v bílé perleti, činely Avedis Zildjian



 

24“ nebo 26“ velký buben
24“ nebo 26“ velký buben
5,5 x 14“ javorový malý buben
7 x 13“ tom tom
7 x 13“ tom tom (oba tom tomy byly na přání mělčí, aby nebyly nad velkými bubny příliš vysoko)
16 x 16“ kotel
16 x 16“ kotel

15“ Medium Hi hat
16“ Medium Ride
15“ Medium Fast Crash
19“ Medium Swish
20“ Medium Ride
20“ China Boy s nýty (na stejném stojanu pod E)
cow bell

další info a média najdete ZDE