Co potřebujete vědět o ... úložných hranách
Text převzat z magazínu Drum Business
Mnoho bubenínků vůbec nepřemýšlí nad úložnými hranami a jejich vlivem na výsledný zvuk bubnu. ALE – ve skutečnosti mají úložné hrany zcela zásadní vliv nejen na barvu, ale také na celkový charakter tónu/zvuku. Z toho důvodu je dobré mít alespoň hrubý přehled o možnostech a jejich vlivu, díky čemuž si budete moct zvolit provedení optimální pro vaše použití. V průběhu minulého století se používané provedení průběžně měnilo a vyvíjelo, vždy je však nerozlučně spojeno s charakteristickým zvukem daného období. I tento fakt vám může pomoci při výběru přesně toho, co hledáte.
Typy úložných hran
45 stupňů – jedná se o velmi často používané uložení, kdy je hrana velmi ostrá, začíná na vnější straně korpusu a svažuje se směrem k vnitří staně korpusu. Tyto ostré hrany mají za následek více ataku a sustainu, což působí živějším, moderním dojmem. Větší míra ataku je dána menším kontaktem blány s tělem bubnu. Buben s těmito hranami zároveň produkuje více dalších harmonických tónů, díky čemuž buben zní jasněji, zároveň je však náročnější a citlivější na ladění.
Dual 45 – toto provedení se od předchozího liší tím, že je hrana zkosena od středu korpusu rovnoměrně na každou stranu. Mírný rozdíl ve zvuku se liší od místa, kde se blány dotýká úložné hrany. U předchozího provedení se blána bubnu dotýká spíše okraje blány, který plynule přechází ohybem do samotného límce blány. U Dual 45 se však blána dotýká korpusu více směrem ke středu, kde je již blána zcela rovná a to má za následek delší sustain a širší rozsah ladění.
Roundover/zakulacené - díky těmto hranám dochází ke většímu kontaktu blány s tělem bubnu. Toto provedení bylo bráno jako standart do roku 1980, kdy začal trend „ostrých hran“. Dodnes je tento typ vyhledáván a využíván u Vintage a jazzových souprav, protože produkuje mekčí a teplejší zvuk . Obecně bubny s těmito hranami mají kratší sustain, méně harmonických tónů, zároveň se však jejich zvuk dá popsat jako „masitější“. Pro vaši bližší představu – např. Ringo Starr, anebo Ian Paice – jejich zvuk je naprosto typický pro toto provedení Roundover.
Baseball bat/Extreme Roundover – tento typ uložení byl vyvinut Johnnem Craviotto a nejčastěji je používán u bubnů větších rozměrů. Tyto hrany produkují tlustý, masitý zvuk – jeho charakter určitě není určen pro každého bubeníka, nebo pro každou hudební situaci, ale v každém případě produkuje krásný „vintage sound“. Společnost Craviotto to popisuje slovy: „Toto provedení je ideální volbou pro bubeníky, kteří chtějí repliku teple znějících tom tomů znělých velkých bubnů spojenou s léty 1960. Tyto hrany krásně fungují pro nízké ladění.
Hybrid – koncept kombinování různých hran na hrací a rezonanční straně je nový vývoj v bubnovém průmyslu. Oblíbená je kombinace Roundover na hrací straně a 45, nebo Dual 45 na straně rezonanční. Tato kombinace je často používána na snare bubíncích, kdy využijete výhody obou v jednom nástroji. Někteří výrobci používají tento koncept hlavně proto, že věří v maximální využití potenciálu daného nástroje.
Úložné hrany jsou jen jedním kouskem skládačky při výběru bubnů nejvhodnějších pro vaši potřebu. Je potřeba zvážit další parametry jako jsou rozměry bubnu, konstrukce korpusu, složení korpusu, orientace jednotlivých vrstev (horizontální, vertikální, diagonální atd.), hardware, typ uchycení, povrchová úprav a v neposlední řadě také blány. Buďte připraveni experimentovat s různými variantami a brzy pochopíte, jak se jednotlivé typy úložných hran promítají do celkového zvuku vašeho nástroje.